Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety. W związku z tym, że w organizmie zachodzi wiele zmian, przyszła matka powinna w szczególny sposób dbać o własne zdrowie i rozwój dziecka.

Odżywianie w ciąży to nie tylko spożywanie bądź unikanie poszczególnych składników, ale także regularność spożywania posiłków. W tym wyjątkowym okresie każda przyszła mama powinna zwracać szczególną uwagę zarówno na wartości odżywcze poszczególnych składników diety, ale także na ilość kalorii zawartych w posiłkach. Nie chodzi tu o drastyczne ograniczanie ilości kalorii zawartych w posiłkach, ale o to aby mieć świadomość tego co się je. Prze długie lata pokutował pogląd, że kobieta w ciąży powinna „jeść za dwoje” co było dużym błędem, bo zarówno niedożywienie, jak i duża nadwaga mogą być szkodliwe dla rozwoju dziecka. Teraz propaguje się „jedzenie dla dwojga” i to jest słuszne podejście, bo w przypadku ciąży nie tylko istotna jest ilość posiłków jakie zjadamy, ale przede wszystkim ich jakość.

 

Nasuwa się zatem pytanie czego nie wolno jeść w ciąży?

W okresie ciąży kobieta powinna zrezygnować z używek typu czarna kawa, mocna herbata oraz alkohol i papierosy. Ponadto niewskazane jest spożywanie produktów, które utrudniają przyswajanie wapnia w organizmie oraz produktów wysoko przetworzonych. Wszelkiego rodzaju zupy w proszku, słodzone i gazowane napoje powinny być wyeliminowane z jadłospisu ciężarnej kobiety. Podczas ciąży należy zrezygnować z surowego mięsa oraz ryb,ponieważ w ich przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo zarażenia salmonellą lub toksoplazmozą, które są niebezpieczne zarówno dla zdrowia mamy jak i płodu. Nie zaleca się także jedzenia serów pleśniowych oraz przyjmowania jakichkolwiek suplementów lub witamin na własną rękę.
———–
Zdjęcie: pixabay.com/xusenru
CC-License: CC0